Skip to main content
  • Publicatiedatum: 03-10-2023
  • Intro foto:
  • Intro tekst: "Hoe kan ik meer geld overhouden
  • Artikeltekst:

    Rouwen om haar kindertijd

    Gisteren een op stelling mogen begeleiden met de vraag "Hoe kan ik meer geld overhouden"

    Ik werk mij een slag in de rondte, heb een goede baan, goed inkomen maar toch lukt het mij niet.

    Door vragen te stellen kwam er een enorm diep verdriet uit haar kindertijd en jeugd naar boven.
    Er was geen geld, veel famieleden verloren, niet gezien, er niet toe doen, ongelukken enz...

    Enorm veel pijn en verdriet uit haar kindertijd, die enorm zwaar op haar drukte.

    Op een geven moment zegt ze," ik ben het NIET waard om te leven"?

    Dit was precies de essentie waar het om ging, "ben ik het waard om te leven"?

    Durf jij de pijn te voelen, toe te staan in jezelf dat dit er allemaal geweest is, vraag ik.

    Durf jij deze pijnen te omarmen, heel even maar.

    Deze oude pijnen horen bij jou, kan jij ze een beetje ruimte geven, toestaan dat dit allemaal verdomd zeer doet. Het heeft je gemaakt tot wie je nu bent, het hoort allemaal bij jou.

    Je wilt het liefst vooruit kijken, maar rouwen om je verloren kindertijd is essentieel om oude wonden te helen.

    Ze zit al jaren in een diep rouwproces vanaf het moment dat je moeder overleed komt alles stukje bij beetje naar boven.

    Je energie is op, er is veel boosheid maar je wil er van weg, je wilt het niet voelen.

    Maar onder deze kluwen van zit boosheid, pijn en angst schuilt diep verdriet als primaire emotie.

  • Raadplegingen: 379
  • Publicatiedatum: 03-09-2023
  • Intro foto:
  • Intro tekst: Wat is dat nu ACT?
  • Artikeltekst:

    Wat is ACT eigenlijk?

    ACT staat voor Acceptance and Commitment Therapy en is een wereldwijd snel groeiende therapie- en coachmethode die mensen helpt om een vitaal en vervullend leven op te bouwen. Door ACT toe te passen vergroot je de mentale veerkracht (Acceptance) van je coachee, zodat hij of zij kan stoppen met worstelen. Hierdoor komt er energie vrij die je coachee kan richten op datgene wat echt belangrijk en van waarde is (Commitment). En dit kan ook als er beperkingen zijn zoals: verlies, ziekte, tegenslag of andere moeilijke omstandighedenACT is ontwikkeld door Steven Hayes op basis van modern psychologisch onderzoek en oude boeddhistische wijsheid. Het gedachtegoed wordt treffend samengevat in dit gebed“Geef mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen, de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien.”

    Franciscus van Assisi

    Hoe werkt ACT?

    ACT gaat er vanuit dat het volkomen normaal is dat je als mens regelmatig lastige gedachten en gevoelens ervaart. Als ACT-coach probeer je die dan ook niet te veranderen of positiever te maken. Je doet iets veel mooiers: je verandert de relatie die iemand heeft tot zijn lastige gevoelens en gedachten. Hierdoor ontstaat een mildere levenshouding (Acceptance) en wordt de cliënt vrijer en veerkrachtiger. Ook komt er energie vrij die iemand nu bewust kan gaan richten op zaken die op dat moment van waarde zijn. Mensen leren zo nieuwe keuzes maken en zich hier duurzaam aan te verbinden (commitment). Persoonlijk waarden onderzoek vormt daarbij een soort kompas dat heel veel richting geeft. Kleine stappen tenslotte zorgen dat iemand ook echt in actie komt en langzaam maar zeker begint te veranderen. Het uiteindelijke doel is dat mensen psychologisch flexibel worden en hierdoor voluit kunnen leven en zijn wie ze willen zijn.

    De zes ACT vaardigheden

    • Dit zijn de zes vaardigheden waarin ik jou meeneem.
    • Wakker aanwezig zijn in het hier en NU (Mindfulness).
    • Weten wat ertoe doet voor jou en je dierbaren (waardenonderzoek)
    • Toegewijd handelen (gebaseerd op je waarden)
    • Vriendelijk omgaan met jezelf (zelfcompassie)
    • Je gedachten loslaten (defusie)
    • Je gevoelens ruimte geven (expansie)

    Toegegeven: deze vaardigheden vragen een beetje oefening, maar ze zijn goed te leren!

    ACT is enorm goed in te zetten bij mensen die kampen met uitdagingen, zoals:

    • Stress
    • Perfectionisme
    • Omgaan met een crisis (zoals Corona)
    • Oververmoeidheid
    • Overmatig piekeren
    • ‘niet uit de verf komen’
    • Lastige gewoontes, zoals: snel boos worden, nagelbijten, koopverslaving, etc.
    • Pijnklachten
    • Beperkte fysieke mogelijkheden.
    • Sterke gevoelens van eenzaamheid, angst, somberheid of onzekerheid.
    • Het moeten functioneren onder hoge stress, zoals bij topsporters, ondernemers en executives.

    Wil jij hier meer over weten neem dan eens vrijblijvend contact met mij op!

  • Raadplegingen: 574
  • Publicatiedatum: 03-08-2023
  • Intro foto:
  • Intro tekst: Balans in de groep
  • Artikeltekst:

    Systemisch werk op het internaat…

    Vorige week hebben wij een opstelling mogen doen op een internaat.  Een kleine groep van 10 kinderen van 14-15 jaar waarde sfeer niet goed is. Waar kinderen hun sociale plekje proberen te veroveren (onbewust) ten koste van een ander. Er worden kinderen buitengesloten, gepest, omdat ze anders zijn of waar niet meteen hoogte van te krijgen is. Er zijn kinderen die bij de vervelende groep aangesloten zijn omdat ze vroeger zelf gepest zijn. Bekende groepsissues dus.

    Na de uitleg plaatsten de kinderen ieder een poppetje op het vlak, in het veld. Ze mochten een plek gaan staanwaar zij voelen of vinden dat ze staan in de groep. Gelijk werd zichtbaar dat enkele kinderen zich buiten de groep plaatsten, alleen of aan de rand van het veld. Je voelde de spanning toenemen. Er gebeurde zoveel in de hoofden.

    Iedereen keek naar het veld. “Wat valt jullie op?” Het gesprek kwam langzaam op gang. Eerst nog wat sociaal wenselijke opmerkingen. Vervolgens werd wat heel duidelijk te zien was benoemd. Er staan kinderen alleen…

    In de tweede ronde mocht iedereen er een emotie bij leggen en het poppetje eventueel verplaatsen. We gingen de kring rond en in eerste instantie legde iedereen een blije smiley neer. Ik dacht nog ‘wat als iedereen dit doet?’ Ik had vertrouwen dat er mocht gezien gaan worden wat er gebeurde. Ik was hier niet voor niets!. Vertrouwen hebben, laten gebeuren… En ja hoor, andere emoties volgden. Frustratie, verdriet, boos, bang, etc.

    Het werd nu heel stil in de groep.  Voelbaar voor edereen, ook de raddraaiers. Confronterend. Hier kon niemand voor weglopen. Dit speelt dus in de groep, feitelijk, maar vooral in de onderstroom, de laag waar gevoeld wordt. Stilte.

    En toen kwam het moment dat een meisje het woord wilde en een heel helder beeld van de klas schetste. Wat een reflectie! En daarna durfden enkele kwetsbare kinderen zich uit te spreken. Met tranen. Er volgden er meer die aangaven hier last van te hebben, maar baggateliseerde het en  dachten dat het niet zo erg was. En dan de jongen die eerst grove opmerkingen maakten die nu verschrikt naar beneden keek en zacht fluisterde: er niet zo bij stil hadden gestaan wat het met de ander deed".

    Wat een lef van deze kinderen. En wat een beweging! Aan het einde bleven kinderen staan.. Ze gaven aan zo blij te zijn dat er wat aan de sfeer in degroep gedaan werd en dat dit wel een fijne manier was. Zonder veel te zeggen laten zien er speelt in de in de groep. 

    Beelden zeggen zoveel meer dan 1000woorden. 

    Over 4 weken gaan wij terug. 

  • Raadplegingen: 486
  • Publicatiedatum: 20-07-2023
  • Intro foto:
  • Intro tekst: PUBERS ZIJN GEEN JONGE VOLWASSENEN
  • Artikeltekst:
    Kinderen en vooral Pubers willen gehoord worden
     
    Waarom kijken (sommige) leraren en mentoren weg van wat er speelt in de klas.
     
    PUBERS ZIJN GEEN JONGE VOLWASSENEN
     
    Gedrag heeft een reden.
     
    Als je kind boos wordt of dwars ligt, in de pubertijd, verslaafd raakt, agressief of depressieve gevoelens ontwikkeld, zich niet goed kan concentreren, veel boos is, zich terugtrekt, vaak ruzie maakt,
    niet wilt luisteren, alle oorzaken buiten zichzelf legt, niet in staat is naar zijn/haar eigen aandeel te kijken, plotselinge woede-aanvallen heeft, rusteloosheid en aandachtsgebrek, zit daar iets achter.
    Misschien heeft dat kind een trauma, operatie gehad of pestgedrag meegemaakt.... Misschien heeft dat kind dus een trauma opgelopen in zijn/ haar jonge jaren. En vooral in de pubertijd,
    wilt het trauma verwerkt worden.
     
    Of is er iemand dierbaar overleden, scheiding, ziekte, sexueel misbruik, de weg kwijt geraakt in de COVID-tijd
     
    Als kinderen ontsporen voelen ze zich niet gezien/ gehoord, erkent en begrepen.
     
    Ze hebben het gevoel dat er niet voor hen word gezorgd, dat ze niet serieus werden genomen of dat er geen rekening met hen werd gehouden.
     
    Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: erkenning is een basisbehoefte van ieder kind.
     
    Wil jij als leraar/mentor inzicht krijgen in de dynamiek, de onderlinge verhoudingen in de klas? Wat speelt er en is er genoeg veiligheid?
    Voelt iedereen zich wel veilig genoeg? En weet je dat nu zeker?
     
    Maar kún je dat wel zeker weten? Er speelt vaak meer dan je aan de oppervlakte waarneemt.
    Heb je het idee dat er leerlingen buitengesloten worden? Wat er gebeurt bij de meiden onderling, meidenvenijn?
    Stoer jongensgedrag, heb je dat in beeld?
     
    Dat er af en toe gedoe is onderling? Dat er kinderen niet lekker in hun vel zitten? Zich niet echt veilig voelen om vragen te stellen? Etc. Hoe kun je de sociale veiligheid waarborgen?
    Door een traject met groepsopstellingen. Een zeer effectieve aanpak! Met als resultaat een veiliger, sociaal klimaat, meer eenheid in je klas, zodat iedere leerling met een fijner
    gevoel naar school komt, meer zichzelf durft te zijn en zich gezien voelt. Je weet als geen ander dat dat ook weer een positief effect heeft op de leerresultaten. Naast dat een opstelling actuele verstoringen bloot legt, werkt het ook preventief. En in klassen waar het al goed loopt, wordt de groepscohesie juist bekrachtigd, ruimte om elkaar te accepteren.
     
    Getriggerd door het bovenstaande en ben je nieuwsgierig naar wat een groepsopstelling voor jouw klas kan betekenen?
    Stuur ons even een bericht:
    EVBalans Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    Christa Kimenai - Trommel Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
     
    Mail ons gerust dan plannen wij graag een gratis kennismakingsgesprek na jullie vakantie.
    Bellen voor informatie mag altijd!
     
    Meer info op mijn website:
    Jezelf mogen zijn🫶
     
  • Raadplegingen: 493
  • Publicatiedatum: 18-07-2023
  • Intro foto:
  • Intro tekst: Van jou, naar je vader, je grootvader, je overgrootvader…
  • Artikeltekst:
     
    Vaak gaat over de vrouwenlijn maar deze keer over de mannenlijn.
     
    Wij bestaan immers uit 50% van je vader en 50% van je moeder.

    Wat heb jij geerft van je vader?
     
    Voor mij is dat zeker zijn ondernemersschap en zijn netwerk kwaliteiten.
     

    Als jij op je plek staat in de mannenlijn van jouw familie, kun je de kracht van je vader, overgrootvader, betovergrootvader enz voelen.
    Energetisch gezien ben jij op je sterkst als je je jouw plek toe-eigent. Dat doe je door jezelf op die plaats te erkennen van je vader en in jouw lijn.
    Je kunt de kracht van je voorvaders voelen, je haalt als het ware jouw daadkracht op door jezelf op jouw eigen plaats te erkennen en alle mannen voor jou in jouw lijn.

    Wat er vervolgens in de opstelling tot stand komt, hangt van jouw situatie af. Het kan een vraagstuk zijn, waar je al langer mee rondloopt,
    het kan inzicht brengen in verhoudingen tussen moeders en dochters of vaders en zonen. Waar het om gaat is dat jij jouw eigen plek in jouw lijn ten diepste voelt.

    Van jou, naar je vader, je grootvader, je overgrootvader…

    Wil jij eens een opstelling doen in jouw mannenlijn dan nodig ik je van harte uit in een opstelling op 1 van de onderstaande data:
    26 september:
     
     

    Wat je na afloop zult merken is dat je de energielijn mannen in jouw familie opgeschoond hebt, zodat het weer gaat stromen.
    Vergelijk het met een snoer verlichting. Als er ergens in de lijn een lampje stuk is of er is een breuk in de lijn, dan komt de stroom niet door naar de andere lampjes.

    In het ergste geval vallen alle lampjes uit.

    Wat het effect kan zijn, is dat je merkt dat kwartjes sneller vallen. Ik  heb verschillende opstelling in de vrouwenlijn mogen begeleiden en wanneer ik hoor en zie hoe de energie is verandert.

    Dat er ineens overeenkomsten gezien worden  tussen dochter en de moeder, of de mijn oma.

    Er is veel meer begrip ontstaan van wat ik onbewust meegekregen heb van de moeder en dat wat dus ook weer doorgegeven wordt aan de dochter.

    Het geeft letterlijk ademruimte en begrip door hetgeen wat ontstaat", kreeg ik terug".

    Helaas heb ik niet zoveel foto's van mij en mijn vader maar ik ben het meisje met het rode truitje :-)

     
     
     
     
  • Raadplegingen: 693