Nieuws

Blijf op de hoogte van EVBalans

Wandelen kost niets

Wandelen kost niets

Gepubliceerd: 19 januari 2022
Wandelen als medicijn: 5 verrekt goede redenen om lekker veel te lopen.

Er is één vorm van beweging waar je altijd op terug kunt vallen: wandelen. Het kost niets, kan op elk moment van de dag en draagt vanaf de eerste stap bij aan je fysieke én mentale gezondheid. Je snapt, wij zijn lyrisch over lopen. En jij vast ook na het lezen van dit artikel. Wandelen heeft een ietwat stoffig imago. Dat terwijl de benefits enorm zijn. Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt zelfs dat wandelen beter is dan een uur intensief sporten.

Kijk maar eens naar deze 5 voordelen…

  1. Loop je stress weg
    Van alle methodes om stresshormonen zoals cortisol uit je lijf te krijgen, zou wandelen zomaar de effectiefste kunnen zijn. Je kan buiten gaan fietsen of hardlopen maar wandelen vertraagt en helpt te onthaasten. Het prikkelt je zintuigen, je ruikt de bossen, ziet felgekleurde bloemen en voelt de wind en de zon. Bij wandelen gaat het niet om presteren, de afstand en de snelheid. Het gaat erom dat je juist even in het moment leeft. Doordat er tijdens het bewegen meer zuurstof naar het hoofd gaat, wordt de hersenactiviteit gestimuleerd bij de verbinding tussen hersendelen en de aanmaak van nieuwe hersencellen. Daarbij worden stress, angst en depressies verminderd. Dus zit je in een stressvolle periode?
  2. Verbeter je humeur
    Heb je een rotdag? Ga de natuur in. Uit onderzoek van LifeScience blijkt dat je minder negatief kan worden als je regelmatig loopt. Lopen op de loopband telt helaas niet, het werkt alleen als je echt de natuur in gaat. Onderzoekers ontdekten dat mensen die 90 minuten wandelden in de natuur minder negatief over zichzelf dachten. Dit komt omdat je tijdens wandelen het gelukshormoon Serotonine produceert.
  3. Wandelen maakt creatief
    Beethoven had een simpele gewoonte die hem bergen aan productiviteit en creativiteit opleverde: wandelen in Wenen. Tijdens het wandelen kon hij zijn hoofd leegmaken waardoor het ene na het andere muziekstuk uit zijn handen kwam. Nu hoef je niet naar Wenen om te wandelen, want een korte wandeling (vanaf 8 minuten) zou al bevorderlijk zijn voor de creativiteit. Loop je dus vast achter je bureau? Strek dan even je benen.
  4. Slaap beter door wandelen
    Wandelen is een natuurlijk medicijn voor een goede nachtrust. Het reguleert namelijk je dag- en nachtritme en zorgt voor meer ontspanning. Hierdoor slaap je makkelijk in én door en verbetert de kwaliteit van je slaap.
  5. Geef je weerstand een boost
    Regelmatig een half uur lopen, zou ervoor zorgen dat je weerstand sterker wordt en je minder vatbaar bent voor griep. Een gratis boost voor je immuunsysteem dus.

Zaterdag 23 en 30 januari organiseer ik een Mindful Walk & Talk, start om 13.00 uur vanaf Lingepark te Geldermalsen.

Bel of app mij voor meer info 0651293720

Coachsessies en/of workshop op maat?

Particulieren kunnen losse wandelcoach sessies met EVBalans plannen. Tarief €75,- / uur.

Ben je werkgever/ondernemer, wil je losse coachsessies of een workshop op maat?

CRKBO register - EV Balans

Herman Kuijkstraat 15-22
4191 AH Geldermalsen
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06 51293720