Nieuws

Blijf op de hoogte van EVBalans

Tips om stress tegen te gaan!

Tips om stress tegen te gaan!

Gepubliceerd: 03 maart 2022
Als je te veel stress hebt of een langdurig gebrek aan tijd, werkt je brein minder goed. Je presteert slechter en je maakt minder goede beslissingen.

Dit veroorzaakt dat je later nog meer problemen krijgt met tijd en nog meer stress ervaart. Hoe kan je deze neerwaartse spiraal doorbreken?

Hou ruimte over
Houd rekening met onverwachte dingen en plan vooral ook nadenk- en ontspantijd in. Houd ruimte voor een wandeling of lummeltijd (niets doen) of om uit het raam te kijken. Dit heeft een zeer gunstig effect op je brein.

Ga naar buiten en ga wandelen
Wandelen tijdens je werkdag zorgt voor meer creativiteit en minder stress. Het remt gevoelens van negativiteit, dus je voelt je beter. Efficiënt werken en productiviteit zijn ook gevolgen van wandelen. Je brein werkt optimaal. Als je dan ook nog eens geniet van de natuur, van de wind, van de vogels, dan worden positieve stoffen afgegeven en voel je je nog beter. Ga eens mee met een door mij georganiseerde lunch walk, “Uit je hoofd naar je “.

Wat zijn jouw energiegevers en -nemers?
Onderzoek waar je energie van krijgt en wat kost je energie. Waarbij voel je je energie uit je wegstromen? Welke mensen kosten je energie? En waarvan krijg jij nu juist energie van? Waarvan raak je in flow (dat je van enthousiasme en blijdschap helemaal opgaat in je werk)? Van wie word je blij? Zijn de energiegevers en energienemers bij jou in balans wanneer jij naar je werkdag kijk? Hoe krijg jij meer energiegevers en minder energienemers in je leven.

Check de signalen van je lichaam
Heel de dag door geeft je lichaam vele signalen af om aan te geven dat het voor dit moment even genoeg is. Houd eens in de gaten de momenten: wanneer voelt dat je schouder gaat trekken, of als voelt dat er hoofdpijn opkomt of heb je een droge mond van de dorst?  En bedenk eens: waar heb ik nu echt behoefte aan? Ga dan eens doen waar je echt behoefte aan hebt ( bewegen, drinken, ontspannen etc.).

Als je die signalen niet opmerkt, maak dan voor jezelf een schema. Op die manier pas je gezonde gewoonten in tijdens je werkdag. Bijvoorbeeld: na het ontbijt een rondje wandelen, start met werken, elk uur even rondlopen om wat te drinken te halen (trap op, trap af is ook erg goed), tijdens je lunchpauze naar buiten en na je werkdag doe je iets waardoor je goed kan ontspannen (sport, yoga, meditatie, hobby, sociale activiteiten etc).

Relax
Hard werken en grote inspanning zijn niet per definitie slecht. Je hebt stress nodig om goed te kunnen presteren. Het houd je scherp. Het is superbelangrijk dat je na periodes van stress of hard werken voldoende tijd en ruimte hebt om te ontspannen. Dan laad je op en kan je de volgende stresspiek weer aan. Zoek ontspanning die bij jou past. Bijvoorbeeld meditatie, ademhalingsoefeningen, yoga sport, wandelen of een hobby. Maak hier tijd voor vrij en zorg dat je batterij oplaadt.

Coachsessies en/of workshop op maat?

Particulieren kunnen losse wandelcoach sessies met EVBalans plannen. Tarief €75,- / uur.

Ben je werkgever/ondernemer, wil je losse coachsessies of een workshop op maat?

CRKBO register - EV Balans

Herman Kuijkstraat 15-22
4191 AH Geldermalsen
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
06 51293720